miércoles, 12 de marzo de 2014

Lærer

Jeg har undervist engelsk i godt en uge, og for at sige det på konsulentdansk er det en stor udfordring. Jeg underviser i to tredjeklasser og en femte, børn i deres bedste alder med et imponerende og svært håndterligt energioverskud. Ikke overraskende er skolekulturen lidt anderledes i Guatemala. På den ene side kan jeg mærke, at børnene helst vil løbe rundt og lege. På den anden side virker det som om stillesiddende og inaktiv tavleundervisning, er den undervisningsform de er mest trygge ved. I Danmark er det for tiden et videnskabeligt faktum, at elever skal tage initiativ, ansvar og ejerskab for at lære noget - helst gennem selvstændigt gruppearbejde. Første gang jeg forsøgte at introducere en samtaleøvelse i par, oplevede jeg, at ideen var næsten uforståeligt eksotisk for eleverne. Alligevel prøver jeg igen og igen at facilitere gruppearbejde, men overgangen fra tavle til grupper er svær og kræver, at jeg konstant er over eleverne. Af og til lykkes det, og så er jeg flyvende. Fælles aktiviteter fungerer bedre, og vi synger, gætter og tegner en del. Eleverne er søde og sjove, og taknemmelige for den korte periode jeg er her. Da dagens hektiske time sluttede, og en vis ro faldt over eleverne, sagde jeg farvel. En sagte pigestemme lød fra enden af lokalet: "Gracias por enseñarnos inglés" - tak for at du lærer os engelsk.

No hay comentarios:

Publicar un comentario