lunes, 10 de marzo de 2014

Blind date 1

Pablo er af og til guide på bjergvandringer med det guatemalanske blindesamfund. I weekenden skulle de bestige Siete Orejas og derefter overnatte på Chicabal, og da Pablo spurgte om jeg ville med, sagde jeg ja med det samme. Sådan gik det til, at jeg i lørdags hjalp Edwin, der er blind, med at bestige en vulkan. Terrænet var vanskeligt, men med få hjælpemidler klarede vi turen uden skrammer. Vi holder fat i hver sin ende af en meterlang stok med enten højre eller venstre hånd. Stokken signalerer en grænse til enten højre eller venstre side, hvor der fx kan være en afgrund. Jeg går forrest, så stokken signalerer også hvilken retning vi skal. Når der er sten, stubbe, trin og huller at forcere, banker jeg på dem med hælen og siger hvad forhindringen er. Ud fra lyden kan Edwin regne ud hvor forhindringen er, og sådan kan vi bestige bjerge sammen. Det var en stor oplevelse at tage så stort et ansvar for et andet menneske, og det var fantastisk at opleve de blindes tillid og entusiasme. Vi mærkede på bark, mos, sten og planter, og jeg tog Edwins hånd og tegnede konturerne af vulkanerne i horisonten med hans pegefinger. De siger, at intet er umuligt i Guatemala, og måske har de ret.

No hay comentarios:

Publicar un comentario